baner
Rama typu Full suspension to podstawa dla najbardziej eXtremalnych i hardcore'owych dyscyplin jak Downhill i Freeride.

Oczywiscie ramy zawieszone wykorzystuje się także w łagodniejszych dyscyplinach jak np. XC. Rama do DH czy FR muszą być naprawdę solidnej konstrukcji, które muszą charakteryzować się wieloma rzeczami, by zostały nazwane "prawdziwą" ramą do extremów. Mianowicie takimi cechami są jej wytrzymałość, geometria ramy, praca zawieszenia oraz jej skok, no i również waga odgrywa sporą rolę. Ramy takie w zależności od klasy ważą średnio od 3,5 do 4,5 kg. Materiał, z którego wykonuje się ramy to przeważnie aluminium, jednak również robi się pewne elementy z carbonu lub tytanu. Zdarzają się również konstrukcje ze stali chromowo-molibdenowej (CR-MO). Płynna praca ramy w Downhillu odgrywa znaczną role, zależy od tego jak zawieszenie będzie wybierało nierówności i wspomoże ridera. Jednak rower sam nie pojedzie ... trzeba samemu się wykazać ! Skok ram do FR czy DH to zależności od potrzeb czy zastosowania i klasy od 170 mm do 240 mm (oczwiście występują ramy o skoku nawet 300 mm !). Nie można zapomnieć o geometrii fulla czyli tzw' kątach. Od tego jaki kąt nachylenia będzie miała główka ramy, długość tylnego wachacza zależy sterowność samego roweru i jego zwrotność. W zasadzie im krótsza ramka tym łatwiej się kontroluje rower. Tak samo z jej wysokością. Jednak wszystko głównie zależy od samych właśnie kątów, to połowa sukcesu. W ramie typu full występuje oczywiście tylny amortyzator, zwany jako damper czy też tłumik. Zazwyczaj w zależności od rodzaju i typu ramki, dampery do DH czy FR mają od 190 do 240 mm długości i skoku tłoka od 60 - 90 mm. Jednak skok samego tłoka to nie wszystko ! Oczywiście ważna jest twardość sprężyny, którą każdy rider ustala sobie indywidualnie pod własne preferencje, umiejętności czy też wagę ciała. Jeśli zaopatrzymy się w odpowiednią ramę typu full suspension, nie pozostaje nam NIC innego jak dołożyć odpowiednie do niej części (jak np. amortyzator dwu półkowy do DH czy FR) następnie KATAĆ ostro każdy rodzaj terenu ... bo te rowery naprawdę mogą jeździć tam, gdzie większość nawet piechotą nie przejdzie :).
Kilka przykładowych ram zjazdowych i freeride'owych:
Orange 224, Santa Cruz V10, Intense M3, Cannondale Gemini DH, Iron Horse SGS World Cup.

baner
[ zobacz księgę | dopisz do księgi ]